✿مدرسه علمیه جوادالائمه آبدانان استان ایلام✿
 
 

✿جــــوادالائــــــمه آبــــــــدانـــــان✿


حدیث موضوعی





اوقات شرعی


روزشمار فاطمیه


جستجو


آخرین نظرات
  • مازیار در ​در مسجد و در کعبه به دنبال چه هستی؟
  • یا کاشف الکروب  در برگزاری مراسم اربعین همراه با برگزاری نماز ونهار در مدرسه جوادلائمه"ع"خواهران
  • کامبیز در پدرم! کله ی صبح است! برو! داد نزن!
  • یا کاشف الکروب  در با پدر ومادر چگونه رفتار کنیم
  • یا کاشف الکروب  در نحوه شهادت شهید خرازی
  • یا کاشف الکروب  در عید غدیر از دیدگاه شیعیان
  • فرمانده در خیلی نگو من گناهکارم
  • شاهمرادی  در حدیث روز
  • گل نرگس  در جلب محبت ومعیت خدا باعدالت
  • گل نرگس  در جلب محبت ومعیت خدا باعدالت
  • فاطمه در ‌طریقه ختم دعــای مشــلول
  • سياحي‌  در حدیث
  •  در حدیث
  • عابدی  در حدیث
  • عابدی  در حدیث
  • ام المومنین  در توصیه های استاد دولابی برای زندگی..
  • عابدی  در حدیث
  • مژگان در پدرم! کله ی صبح است! برو! داد نزن!
  • گل نرگس  در حدیث روز
  • زكي زاده  در در تقوا وپرهیز از گناه..



آمار
  • امروز: 174
  • دیروز: 823
  • 7 روز قبل: 4835
  • 1 ماه قبل: 22272
  • کل بازدیدها: 795439

 



از‌بدعتهای‌عمر‌اول‌از‌همه‌،قلم‌و‌دوات‌خواستن‌‌پیغمر‌‍«ص»در‌حال‌احتضار‌بود

که‌فرمود:بیاورید‌برای‌من‌کتابی‌وقلم‌ودواتی‌تا‌برای‌شما‌چیزی‌را‌بنویسم‌که‌هرگز

بعد‌از‌من‌گمراه‌نشوید.عمرگفت‌این‌مرد‌هزیان‌می‌گوید‍ما‌را‌کتاب‌خدا‌بس‌است.

دوم.معته‌را‌حرام‌کرد.‌سوم‌.حکم‌تیمم‌را‌انکار‌کرد.چهارم.غضب‌کردن‌فدک‌وغضب‌

خلافت‌امیرالمومنین«ع»و….

برگرفته‌از‌کتاب‌ثمرات‌الحیات‌‌جلد‌دوم

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت




 بازداشتن از گناه
 ریزش گناهان
 رفع مشکلات و گرفتاریها
  کسب نور دائم از بیداری شب
  نورانیت و زیبایی صورت
به اجابت رسیدن دعا
 گشایش درهای آسمان
درمان بیماریها
زیاد شدن روزی
 خوشبویی بدن

 امام صادق علیه السلام می فرماید:
 « کسی که در قنوت نمازوتر, چهل مومن و سپس برای خود دعا کند خداوند دعاهای وی را مستجاب می گرداند.»

 

كیفیت نماز شب

نماز شب مجموعاً یازده ركعت است:

هشت ركعت آن، كه دو ركعت، دو ركعت، مانند نماز صبح خوانده می شود یعنی چهار دو ركعتی به نیت نماز شب می باشد.

دو ركعت نماز شفع: بهتر است در ركعت اول آن بعد از حمد، سوره «ناس» و در ركعت دوم بعد از حمد، سوره «فلق» خوانده شود.

یك ركعت نماز وتر: بعد از حمد سه بار سوره «توحید» و یك بار سوره «فلق» و یك بار سوره «ناس» بخوانیم و می‌توان یك سوره تنها خواند، سپس دستها را برای قنوت به سوی آسمان بالا می بریم و حاجات خود را از خدا می خواهیم.

و برای چهل مؤمن دعا می كنیم(چهل بار بگویید ( اَللّهُمَّ اِغْفِر لِلْمومِنینَ وَ اَلْمومِناتْ وَ اَلْمُسلِمینَ وَ اَلْمُسلِماتْ )

و طلب مغفرت می كنیم و هفتاد مرتبه می گوییم: «استغفرالله ربّی و اتوبُ الیه».

از پروردگار خود طلب آمزرش و مغفرت می كنیم و به سوی او بازگشت می نمایم.

ان گاه 7 بار می گوییم «هذا مقامُ العائذٍِ بكَ منَ النّارِ»؛ (این است مقام كسی كه از آتش قیامت به تو پناه می برد)

و بعد از آن 300 مرتبه می گوییم: «العفو» و سپس می گوییم: «ربّ اغفرلی و ارحمنی وتُب عَلیَّ انّكَ انتَ التّوابُ الغفُورُ الرّحیم».

و سپس ركوع + سجده + تشهد + سلام .در پایان نماز شب تسبیحات فاطمة زهرا سلام الله علیها را میگوئیم.

فضایل و آثار نماز شب، ص56 به نقل از وسائل الشیعه جلد3

 

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت




 احکام عزاداری و موسیقی

 سوال:

استفاده از آلات موسیقی مثل طبل ، سنج  ، نی  ، ارگ  و مانند آنها در خلال عزاداری چه حکمی دارد؟

 

 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:‌اگر به سبک موسیقي لهوي حرام باشد و یا موجب وهن مذهب يا مراسم عزادارى معصومين «عليهم السلام» باشد جایز نیست و در هر حال لازم است مؤمنين مراعات شؤون عزادارى معصومين «عليهم السلام» بويژه سيد و سالار شهيدان اباعبدالله الحسين «عليه السلام» را بنمايند.

✍ آیت الله فاضل : استفاده از طبل و سنج در صورتى كه به صورتی لهوی و مناسب مجالس لهو و لعب نباشد مانعى ندارد.نی اگر به صورت لهوی استفاده شود جایز نیست و استفاده از ارگ جایز نیست.

✍آیت الله مکارم شیرازی: در صورتي که آهنگ مناسب مجالس لهو و فساد نزنند، و به گونه اي نباشد که باعث ايذاء ديگران گردد جايز است ولي داخل مساجد و حسينيه ها جايز نيست.

 

✍ آیت الله شبیری زنجانی: نواختن و گوش دادن به آهنگی که نوعا مطرب باشد حرام است و در غیر این صورت ذاتا اشکالی ندارد. البته چنانچه موجب هتک حسینیه یا مسجد یا بی احترامی به مومنین یا باعث مفسده دیگری مانند ترویج فرهنگ غیر اسلامی گردد ، باید از آن اجتناب نمود.البته استفاده از آلات موسیقی زیبنده مجالس اهل بیت علیهم السلام نیست بلکه احتیاط مستحب آنستکه مطلقا از آلات موسیقی اجتناب شود.

 

آیت الله وحید: استفاده از آلات موسیقی مثل ارگ ونی وتار وغیره مطلقاً چه در عزاداری چه غیر آن حرام است ولی طبل عزا وسنج از آلات موسیقی نیست واشکالی ندارد.

 

  آیت الله سیستانی: اگر زدن آن در عزاداری هتک نباشد و نواختن به نحوی که مناسب مجالس لهو ولعب نباشد اشکال ندارد.
————


  استفتا از سایت مراجع تقلید

#احکام_عزاداری
#احکام_موسیقی
#استفاده‌از‌طبل‌ارگ‌سنج‌نی‌در‌عزاداری

 

 

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت




 

آيا حضرت ابوالفضل (ع)درروز تاسوعا به شهادت رسيد، اهمیت تاسوعا از چه جهت است

  حضرت عباس(ع) مانند ديگر ياران امام حسين(ع) در روز عاشورا به شهادت رسيد. اهميت اين روز بدان جهت است که در آن روز حوادثی شکل گرفته.

 روز نهم محرّم تهديدهای سپاه «عمر سعد» جدّی تر و حالت تهاجمی آنان به سوی خيمه ها بيشتر می شد.
عصر روز تاسوعا ابن سعد طبق دستوری که از «ابن زياد» دريافت کرده بود، آماده جنگ با امام شد. گروهی از سپاه کوفه به سوی خيمه گاه امام تاختند. امام کنار خيمه اش نشسته و به شمشير تکيه داده بود. (1)

 امام صادق(ع)فرمود:

 تاسوعا روزی است که حسين(ع) و اصحاب او در کربلا محاصره شدند و سپاه شاميان بر ضدّ آنان گرد آمدند. ابن زياد و عمر سعد نيز از فراهم آمدن همه سواران خوشحال شدند، آن روز، حسين (ع)و ياران او را ناتوان شمردند و يقين کردند که ديگر برای او ياوری نخواهد آمد و عراقيان نيز او را پشتيبانی نخواهند کرد.(2)

 همچنین به دلیل عظمت شخصیت قمر بنی هاشم و اینکه حضرت عباس(ع) در این روز امان نامه دشمن را جواب رد دادند، روز تاسوعا با نام و یاد ایشان همراه شده است

 

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت




بصيرت حضرت اباالفضل در روز تاسوعا و عاشورا

  رهبر انقلاب: بصیرت اباالفضل العبّاس کجاست؟همه یاران حسینی، صاحبان بصیرت بودند؛ اما او #بصیرت را بیشتر نشان داد.

 در روز تاسوعا، مثل امروز عصری، وقتی که فرصتی پیدا شد که او خود را از این بلا نجات دهد؛ یعنی آمدند به او پیشنهاد تسلیم و امان‌نامه کردند و گفتند ما تو را امان میدهیم؛ چنان بر خورد جوانمردانه‌ای کرد که دشمن را پشیمان نمود. گفت: من از حسین جدا شوم!؟ وای بر شما! اف بر شما و امان‌نامه شما!

  نمونه دیگرِ بصیرت او این بود که به سه نفر از برادرانش هم که با او بودند، دستور داد که قبل از او به میدان بروند و مجاهدت کنند؛ تا این‌که به شهادت رسیدند. میدانید که آنها چهار برادر از یک مادر بودند: اباالفضل العبّاس - برادر بزرگتر - جعفر، عبداللَّه و عثمان. انسان برادرانش را در مقابل چشم خود برای حسین‌بن‌علی قربانی کند؛ به فکر مادر داغدارش هم نباشد که بگوید یکی از برادران برود تا این‌که مادرم دلخوش باشد؛ به فکر سرپرستی فرزندان صغیر خودش هم نباشد که در مدینه هستند؛ این همان بصیرت است.٧٩/١/٢۶

 

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت




#با من از مولايم سخن بگو

جابربن‌عبدالله می‌گويد: از حضرت باقر عليه‌السلام درباره تفسير اين آيه پرسيدم:

«لَئِنْ قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرَحْمَةٌ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ. آل عمران/١٥٧»
اگر هم در راه خدا کشته شويد يا بميريد، زيان( نکرده‌ايد، زيرا) آمرزش و رحمت خدا، از تمام آنچه آنها (در طول عمر خود،) جمع آورى مى‌کنند، بهتر است .

فرمودند: آيا تو مى‌دانى راه خدا كدام است؟ عرض كردم، نه به‌خدا قسم مگر آن كه آن‌را از شما بشنوم. فرمود: راه خدا و «سبيل‌‍اللّه» على و فرزندان او سلام الله‌علیهم مى‌باشند، كسى‌كه در راه ولايت او كشته شود، در راه خدا مقتول گرديده و هركس كه در ولايت على علیه‌السلام بميرد در راه خدا جان داده است(١).

امام حسين عليه‌السلام فرمودند: در زمان رسول‌خدا صلى الله‌عليه و آله ما منافقان را جز از راه دشمنى با على و فرزندان على (سلام الله‌علیهم اجمعین) نمى‌شناختيم(٢).

 ٢)موسوعه الامام الحسين/ص٦٥٥
 ١)معانى الاخبار/ج١/ص٣٧٣

 

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت




 واکنش حضرت علی اکبر علیه السلام به رویارویی با شهادت

 پیام اهل بیت به ما این است: ای مردم دنیا این دنیا برای شما و شما برای این دنیا نیستید. این را باورکنید. این را بفهمید.
خُب، فهم این مطلب علم می‌خواهد، تدریس می‌خواهد، استاد می‌خواهد، کلاس می‌خواهد، هیئت فرهنگی می‌خواهد.

  اساس فرهنگ و قانون اساسی باید بیاید روی این مسائل نه روی گفتار و نوشتار و شعار.

  لذا در بین راه که کاروان حضرت رو به کوفه می‌آمدند، حضرت روی همان مرکب سواری چشم مبارکش روی هم رفت. بعد باز شد و فرمود: «إنّا لله و إنّا الیه راجعون». سه مرتبه گویا این آیه را خواند!. خُب، نزدیکش کی بود؟ علی اکبر.
  عرض کرد: بابا چه خبر شده؟ فرمود: چشمم روی هم رفت؛ سواری گفت: این کاروان دارد رو به مرگ می‌رود!. خُب، این جوان چی گفت؟! «فبشَّرناه بغلام حلیم».
عرض کرد: بابا! مگر ما رو به حق نمی‌رویم؟ ما بر اساس حق حرکت نکرده‌ایم؟ کاروان ما کاروان حق نیست؟ فرمود: چرا. عرض کرد: پس چه باکی است؟!.
  [ما که برای این دنیا ساخته نشده ایم] «خلق الموت و الحیاة لیبلوکم أیکم أحسن عملا»

  این جا جان حضرت هیجان پیدا کرد از این حرف. مثل وقتی که ابراهیم از پاسخ فرزندش؛ «یا أبت افعل ما تؤمر ستجدنی إن شاءالله من الصابرین» خوشحال شد، یک چنین بشارتی روح حضرت را شادمان کرد؛ دعا کرد. فرزندم خدا جزایی به تو بدهد بهترین جزایی از طرف پدری که به پسری داده می‌شود.

 

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت




 متن شبهه
اگر امام حسین روز عاشورا پیروز شد چرا آن روز را جشن نمی گیرید؟ مگر شما اعتقاد و باور ندارید امام حسین الان در جایی بنام بهشت مشغول خوش گذرونی و عیش و نوش هست؟؟!! پس این همه گریه و زاری برای چیست؟ چرا عزاداری و گریه می کنید؟!!

 1-  شهادت، عالیترین حد کمال است که شادمانی می طلبد، اما عاشورا چهره های دیگری هم دارد. چهره غمبار عاشورا پاس نداشتن #حرمت امام توسط امت است، آنهم با ناجوانمردانه ترین نوع برخورد نسبت به شریف‏ترین انسان‏ها! گریه بر حسین(ع)، غلیان غم در مصیبت #ظلم و ستم بر بهترین مردم روی زمین است. ما بر #مظلومیت حسین(ع) می گرییم. بر #بی_یاوری و بی کسی او در میان امت جدش.. بر مصیبت هایی که #جهل و #دنیاپرستی مردمان بر او و عترت پیامبر(ص) روا داشتند. در روضه حسین(ع) بر #خودمان می گرییم. گریه ما، به خاطر نگرانی از آخرت شهدای کربلا نیست. بخاطر نگرانی از آخرت خودمان است. چنانکه امام حسین (ع) در مورد شهادت جانگداز خود فرمودند: «من کشته اشک ها هستم، مؤمنی به یاد من نمی افتد، مگر آن که اشک بریزد.» یعنی کشته شدم تا دلها #بیدار شوند. (گریه بر #ناسپاسی و جهل مردمان و برای #بیداری و رشد فکری و روحی جامعه) 

2- گریه زبان طبیعی ابراز شوق و اندوه و درد و عشق یک انسان است. انسانی که هرگز نمی گرید و گریستن را نمی داند   فاقد احساس و روح انسانی است. اشک چشم  نشانه رقت قلب است و کسی که از صحنه دلخراش منقلب نمی شود از قلب سلیم و روح متعادل برخوردار نیست. ☹️اگر كسي بر ظلم ها و جنایات رفته بر انسانیت و خونهای به ناحق ریخته شده در واقعه کربلا، محزون نشود باید تعجب کرد. واقعه خونین کربلا دل را می سوزاند و قلب و #عاطفه هر انسانی را به جوش وخروش می اندازد. مگر مي شود انسان باشي و از تصوّر فجايع عاشورا چشمت تر نشود؟   (گریه #طبیعی و #عاطفی بر مظلومیت شهدای کربلا)

3- هیچ انسان عاقلی در فراق و غم از دست دادن یا حتی دوری عزیزانش، جشن و سرور نمی گیرد..  گریه بر حسین(ع)، غلیان عاطفه ها در #فراق و غم از دست دادن فرزندان پیامبر(ص) و سمبل های انسانیت و شرافت است. در عاشورا، نه تنها انسانهای آزاده که همه خلقت آسمان و زمین و فرشتگان و خاک و پرندگان گریه می کنند. تنها بنی امیه و دشمنان اهل بیت از نسل قاتلان آن حضرت همچون وهابیت (#شجره_ملعونه) بر قتل امام حسین(ع) شاد و خوشحالند. (گریه #عاشقانه بر #فراق و محروم شدن از حضور بهترین انسانها)

4-  گریه بر حسین(ع)، گریه #سیاسی هم هست. گریه‌ها در عزای حسین(ع) و فرزندان و یارانش، نوعی #مبارزه و پاسخی به ظلم و ظالمان است. حسین(ع) سمبل ایثار و از جان گذشتگی است، کسی که مال خودش نبود و جانش را برای انسانیت و ارزشهای اسلامی فدا کرد و بهمین دلیل است که با اینکه در 1400 سال پیش شهید شده، اما زنده جاوید است و فراموش نمی شود و گذشت زمان بر داغ او تاثیری ندارد.   کربلا یکی از «شور انگیزترین حماسه های تاریخ بشریت» و سمبل «جنگ برای عقیده» است و عزاداری‌ها، رمز بقاء تشیع و روح حق طلبی است. (گریه #سیاسی)

5-  گریه بر حسین(ع) اعلان #وفاداری به اهداف مقدس یاران امام حسین و پیوند دل و جان با آنهاست. اشک منطق عشق است. دلدادگان حسین(ع) با اشک خود با او بیعت می کنند.✌شیعیان با اشک دیده خویش نوعی اعلام وابسته بودن به گروه حقّ و اعلان جنگ با گروه باطل را بیان می کنند و این قطره های اشک ها عهدی است با قطره های خون شهدای کربلا. (گریه #وفاداری و بیعت)
و دقیقا از همین روست که عزاداران، پس از مراسم روضه و گریه، احساس سبکی و نشاط روحی دارند. ماتم حسین(ع) با هر غم و ماتمی متفاوت است.. اصلا حسین جنس غمش فرق میکند..

 همه اینها سبب شده تا بزرگترین پاداش ها برای گریه بر امام حسین(ع) ذکر شود. امام رضا(ع): «گریه کنندگان باید بر کسى همچون حسین (ع) گریه کنند، زیرا گریستن براى او گناهان بزرگ را فرو مى‏ریزد». (جلاء العیون , علامهء مجلسى , ص ۴۶۲)

 

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت




 

#نماز_اولاد_و_اموات

نماز برای والدین و اولاد و اموات

دو ركعت است: در ركعت اول سوره حمد و ده مرتبه: ♦️ربِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِلْمُؤْمِنينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِساب

پروردگارا مرا و پدر و مادرم و همه اهل ايمان را روزى كه حساب برپا مى‏شود بيامرز
و در ركعت دوم سوره حمد و ده مرتبه‏ ♦️ربِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِىَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِنات

پروردگارا مرا و پدر و مادرم و هركه وارد خانه‏ام شد و مردان مؤمن و زنان مؤمن را بيامرز خوانده
و پس از سلام ده مرتبه بگويد: ♦️ربِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانى صَغيراً

پروردگارا به پدر و مادرم رحم كن،چنان‏كه مرا در كودكى پروريدند

 

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت




✔️ #شیطان قسم خورده است
و بیکار ننشسته…

حضرت #زینب سلام الله علیها از #امیرالمومنین علیه السلام روایت می کنند

که در هنگام احتضار از وقائع #عاشورا صحبت فرموده و سپس فرمودند:

…إنّ إبلیس فی ذلک الیوم یطیر فرحاً فیحول الأرض کلّها فی شیاطینه و عفاریته فیقول: یامعشر الشیاطین! قد أدرکنا من ذریة آدم الطلبه و بلغنا فی هلاکهم الغایة و أورثنا هم السوء إلاّ من اعتصم بهذه العصابه فاجعلوا شغلکم بتشکیک النّاس فیهم…

به درستی که #ابلیس در این روز
( بعد از واقعه کربلا) حول زمین پرواز می کند در حالی که شادمان است
و تمامی شیاطین و اجنه خبیث را جمع می کند و می گوید:

ای گروه #شیاطین!

همانا که ما انتقام و طلب خود را از ذریه آدم گرفتیم و مردم را اهل #جهنم کردیم مگر کسی که در این #مصیبت #گریه کند و به #دوستی #آل _محمّد پایدار باشد.

پس تا می توانید مردم را به #شک اندازید و از این مصیبت باز دارید،

تا زحمت من به هدر نرود.

 بحارالأنوار:28/58ـ 59؛
تذکرة الشهداء:2

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت




 #با من از مولايم سخن بگو

امام حسين عليه‌السلام فرمودند: آن‌گاه كه آيه ٧٥ سوره انفال نازل شد كه در آن خداوند فرموده:

«وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
و خويشاوندان در احكامى كه خدا مقرر داشت نسبت به يكديگر سزاوارترند. به یقین، خداوند به هر چیزى داناست».

از رسول‌خدا صلى‌الله عليه وآله تفسير آن را پرسيدم، فرمودند: به خدا سوگند غير از شما، خاندان من اراده نشده است شمائيد خويشاوندان ياد شده در اين آيه،
پس آنگاه كه من وفات كنم پدرت على عليه‌السلام نسبت به مقام و منزلت من از ديگران سزاوارتر است وقتى پدرت وفات كرد برادرت حسن عليه‌السلام از ديگران سزاورتر است. و پس از حسن تو سزاوارترى. پرسيدم: اى رسول‌خدا چه كسى پس از من سزاوارتر است؟ فرمود: پس از تو فرزندت على از ديگران سزاوارتر است و آنگاه كه او وفات كند پس فرزند او محمدبن‌على از ديگران سزاوارتر است. و پس از وفات محمد فرزندش جعفر از ديگران سزاوارتر است….(سلام الله‌علیهم اجمعین) و پس از وفات حسن عليه‌السلام دوران غيبت از فرزند نهمين تو واقع مى‌شود. اين امامان نه‌گانه كه اسم آنان را آوردم همه از تو و فرزندان تو مى‌باشند خدا به آنان علم و درك مرا بخشيده است سرشت آنان از سرشت من است ملتى آنها را آزار نمى‌كند جز آنكه شفاعت من به آنان نخواهد رسيد.

  اثبات‌الهداة، ج٢/ص ٥٤٥،
 كفايه‌الاثر، ص ١٧٥

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت




#با من از مولايم سخن‌بگو.

پيامبر اسلام صلى الله عليه واله به همراه جمعى از مهاجران و انصار در مسجد النبى نشسته بودند كه علي عليه‌السلام وارد مسجد شد حاضران به احترام او برخاستند و از او به گرمي استقبال كردند تا اينكه علي عليه السلام در جايگاه خود كه در محضر پيامبر بود نشست.

در اين ميان دو نفر از حاضران كه متهم به نفاق بودند با هم درگوشى صحبت می‌كردند رسول‌خدا صلى الله‌عليه واله وقتى كه آنها را ديد دريافت كه چرا آهسته با هم حرف مى‌زنند، آن حضرت خشمگين شد بطورى كه آثار خشم در چهره مباركش ظاهر شد سپس فرمود: سوگند به آن كسى كه جانم در دست او است داخل بهشت نمى‌شود مگر كسى كه مرا دوست بدارد آگاه باشيد دروغگو است كسى كه گمان كند مرا دوست دارد ولى اين شخص (اشاره به علي عليه‌السلام) را دشمن دارد. در اين هنگام دست علي عليه‌السلام در دست پيامبر صلى الله عليه واله بود و اين آيه نازل گرديد:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَنَاجَيْتُمْ فَلَا تَتَنَاجَوْا بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَمَعْصِيَتِ الرَّسُولِ وَتَنَاجَوْا بِالْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ(مجادله/٩)

اما شما اى كسانى كه ایمان آورده‌اید، هنگامى كه با یكدیگر نجوا مى‌كنید، از روى آوردن به گناه و تجاوز به حقوق مردم و سرپیچى از دستورات رسول خدا سخن مگویید، بلكه در نجواهایتان از گرایش به كارهاى پسندیده و رعایت تقوا سخن به میان آورید و از خدا كه به سوى او محشور مى‌شوید پروا بدارید.

 امالى ابن الشيخ/ص٣١٠

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت




#مرورى بر كلام اميرالمؤمنين عليه‌السلام در تحف العقول

«سفارش امیرالمؤمنین علیه‌السّلام به فرزندشان امام حسين علیه‌السّلام» (قسمت اول)

  يا بُنَيَّ أُوصِيكَ بِتَقْوَى اللَّهِ فِي الْغِنَى وَ الْفَقْرِ وَ كَلِمَةِ الْحَقِّ فِي الرِّضَا وَ الْغَضَبِ وَ الْقَصْدِ فِي الْغِنَى وَ الْفَقْرِ وَ بِالْعَدْلِ عَلَى الصَّدِيقِ وَ الْعَدُوِّ وَ بِالْعَمَلِ فِي النَّشَاطِ وَ الْكَسَلِ وَ الرِّضَا عَنِ اللَّهِ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ.

فرزندم، ترا سفارش مى‌كنم به پرواى از خدا در توانگرى و درويشى، حق گوئى در آرامش و غضب، ميانه‌روى در رفاه و تنگدستى، عدالت با دوست و دشمن، عمل در نشاط و كسالت، و خشنودى از خدا در سختى و گشايش.

  أيْ بُنَيَّ مَا شَرٌّ بَعْدَهُ الْجَنَّةُ بِشَرٍّ وَ لَا خَيْرٌ بَعْدَهُ النَّارُ بِخَيْرٍ وَ كُلُّ نَعِيمٍ دُونَ الْجَنَّةِ مَحْقُورٌ وَ كُلُّ بَلَاءٍ دُونَ النَّارِ عَافِيَة

فرزندم، شرّى كه به دنبالش بهشت باشد شرّ
نيست، خيرى كه بدنبالش دوزخ باشد، خير نيست، هر نعمتى غير از بهشت كوچك است و هر بلايى غير از آتش سلامت است.

 تحف العقول عن آل الرسول (ص)- ابن شعبه حرّانی. ص؛ ۱۷۶
 تحف العقول - ترجمه جنتى. ص؛ ۱۷۷

 

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت




 هنگام بیرون آمدن از منزل این ذکر را بخوانید!

رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند:

هر كس وقتی از خانه بيرون رود: «بسم اللَّه» بگوید دو فرشته گويند: هدايت شدى

و اگر بگويد: «لا حول و لا قوة الا باللَّه» فرشته ها می‌گويند: محفوظ شدى

و اگر بگويد: «توَكَّلْتُ على اللَّه» گويند: تو را بس است؛

در این حال شيطان می گويد: من به بنده ‏اى كه هدايت و محفوظ شده از طرف خداوند است هیچ راهی ندارم.

 عنِ النَّبِيِّ قَالَ مَنْ قَالَ إِذَا خَرَجَ مِنْ بَيْتِهِ بِسْمِ اللَّهِ قَالَ الْمَلَكَانِ هُدِيتَ فَإِنْ قَالَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ قَالا وُقِيتَ فَإِنْ قَالَ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ قَالا كُفِيتَ فَيَقُولُ الشَّيْطَانُ كَيْفَ لِي بِعَبْدٍ هُدِيَ وَ وُقِيَ وَ كُفِيَ.

 أمالي الصدوق، ص ۵۷۹

 

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت




آیا می دانید گناهان کبیره کدامند ؟

 عبید بن زراره می‏گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم: گناهان کبیره کدام اند؟
آن حضرت فرمود: گناهان کبیره در نوشتار امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام هفت چیز است؛

«کفر به خداوند، کشتن انسان، عاق پدر و مادر شدن، ربا گرفتن، خوردن مال یتیم به ناحق، فرار از جهاد و تعرب بعد از هجرت.»

عرض کردم: شما ترک نماز را از گناهان کبیره به حساب نیاوردید.!!
حضرت فرمود: اولین چیزی که از گناهان کبیره برایت گفتم چه بود؟
عرض کردم: کفر به خداوند. حضرت فرمود: همانا تارک نماز کافر است

 

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت




 

 مقید بودن به خواندن نمازهای پنج گانه در اول وقت مخصوص خود، یکی از مواردی است که بسیار به آن سفارش شده است.

 سید علی آقای قاضی (ره): اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد، مرا لعن کند. (در محضر بزرگان، ص 99)

 مرحوم آیت الله بهجت (ره) می‌فرمایند: اگر کسی مقید باشد که نماز را اول وقت بخواند، به جایی که باید برسد، خواهد رسید. (صدای سخن عشق، ص 42)

 همچنین مرحوم آیت الله بهاء الدینی (ره) می‌فرمودند: اگر می‌خواهید برکاتی نصیبتان شود نماز اول وقت شما ترک نشود. (نماز در کلام اولیای ربانی، ص 78)

 مرحوم آیت الله بهجت (ره) می‌فرمایند: ترک معصیت در اعتقادات و عملیات و نماز اول وقت، کافی و وافی است برای وصول به مقامات عالیه؛ اگر چه – عمر – هزار سال باشد. (صدای سخن عشق، ص 108)

 مرحوم آیت الله بهاء الدینی (ره) می‌فرمایند: اگر این دو کار را انجام دهید، خیلی پیش روی کرده‌اید: یکی اینکه نماز اول وقت بخوانید، دیگر اینکه دروغ نگویید… اگر این کارها را کردید، فهم شما هم عوض می‌شود؛ یعنی درک دیگری پیدا می‌کنید. الان شما نمی‌توانید این را از ما قبول کنید، ولی وقتی خودتان به آن رسیدید، قبول می‌کنید. (سلوک معنوی، ص 132)

 آیت الله حق شناس (ره) می‌فرمایند: شیطان دائماً مراقب شماست؛ ولی به کسانی که نمازشان را در اول وقت می‌خوانند، کمتر نزدیک می‌شود. شیطان می‌فهمد که چه کسی در مقام مراقبه است و همین‌که ببیند از حالت مراقبه خارج شد؛ به او نزدیک می‌شود. شیطان می‌فهمد که چه کسانی در مقام مراقبه هستند و چه کسانی از یاد خدا روی برگردانند. (زملک تا ملکوت، ص ۲۵۳

 

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت




#خواص_سوره_ها
 

 خواص سوره مبارکه بقره _ خواص آیه آیت الکرسی

 کاربردهای آیه الکرسی

 – زیاد شدن علم و حافظه

 پیامبر(صلی الله علیه وآله) روایت کرده است که فرمودند: ۵ چیز حافظه را قوی می گرداند خوردن شیرینی ، گوشت نزدیک گردن ، عدس ، نان سرد و خواندن آیت الکرسی .

 _آیه الکرسی برای حفظ چشم

 بعد از هر نماز دستان را روی چشم بگذارید و بعد از خواندن آیت الکرسی بگویید: “اللهم احفظ حدقتی بحق حدقتی علی بن ابیطالب (علیه السلام)”

 رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمود: چون خدای متعال خواست سوره ی حمد و آیه های شهدالله (۱۸ و ۱۹ آل عمران) و قل اللهم (۲۶ – ۲۷ آل عمران) و سوره توحید و آیه الکرسی را به زمین نازل کند همگی به عرش الهی چنگ زدند در حالی که بین آن ها و خداوند حجابی نبود.
 

 – سفر و آیه الکرسی

 امام صادق (علیه السلام) فرمود: سفر را با دادن صدقه و یا با خواندن آیت الکرسی آغاز کنید، کسی که در سفر هر شب آیه الکرسی را بخواند هم خودش در سلامت باشد و هم چیزهایی که همراه اوست.

 – حاجت و آیه الکرسی

 اگر برای کسی کار مهمی پیش آمده باشد و بخواهد که زود انجام شود باید به جایی خلوت برود که در آنجا کسی نباشد و خطی دور خود بکشد و رو به قبله با تواضع بنشیند و ۷۰ بار آیه الکرسی را بخواند ، بدون شک در آن روز حاجات او بر آورده شود و این کار تجربه شده است و شکی در آن نیست.

 رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند: هرگاه برای حاجتت از خانه خود بیرون آمدی آیه الکرسی را بخوان که حاجتت به خواست خدا برآورده گردد.

در روایتی دیگر آمده است: هر کس آیت الکرسی را در وقت غروب بخواند حاجتش برآورده گردد. 

 

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت




 

سخت ترین مصیبت کربلا از زبان امام زمان(عج
 

حضرت ولی‌عصر (ارواحنافداه) نسبت به سه مصیبت وارد شده بر حضرت سیدالشهداء (ع) حساسیت بیشتری دارند:


1- مصیبت عمه بزرگوارشان، حضرت زینب كبری (سلام‌الله‌علیها)
2- مصیبت عموی وفادارشان،حضرت اباالفضل‌العباس (علیه‌السلام).
3- مصیت عموی شش ماهه، حضرت علی‌اصغر (علیه‌السلام).

 

حاج ملاسلطانعلی كه از جمله عبّاد و زهاد بوده است، می‌گوید:
در عالم خواب به محضر والای امام زمان علیه السلام مشرف شدم و عرض كردم:

مولانا! آیا آنچه در زیارت ناحیة مقدسه با این عبارت ذكر شده، درست است كه می‌فرماید: (پس صبح و شب بر شما ندبه كرده و به جای اشك خون می‌گریم) صحیح است؟

فرمودند: بله. عرض کردم: آن مصیبت كه در آن به جای اشك خون گریه می‌كنید كدام است؟
آیا مصیبت علی اكبر علیه
السلام است؟
فرمود: نه، اگر علی اكبر زنده بود، او نیز در این مصیبت خون گریه می‌كرد.
 گفتم: آیا مصیبت حضرت عباس علیه السلام است؟
فرمودند: نه، اگر حضرت عباس هم در حیات می‌بود،در مصیبت آن خون میگریست.

گفتم: البته مصیبت حضرت سیدالشهدا علیه السلام است؟!
فرمودند: نه، حضرت سیدالشهدا هم اگر زنده می‌بود، در این مصیبت خون گریه می‌كرد.
 پرسیدم پس آن مصیبت كدام است؟
فرمود: آن مصیبت اسیری عمه ام
زینب سلام الله علیها است…

 

 

منبع احمد ‌قاضی زاهدی، شیفتگان حضرت مهدی، ‌ج 2، ص 144 ـ 145.

شیفتگان حضرت مهدی(عج)، ج 1، ص 251.

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت




  اهمیت زیارت عاشورا!

 

یكى از بزرگان مى فرمود: مرحوم آیة اللّه حاج حسین خادمى و حاج شیخ عباس قمى و حاج شیخ عبدالجواد مداحیان روضه خوان امام حسین علیه السلام را در خواب دیدم كه در غرفه اى از غرفه هاى بهشت دور یكدیگر جمع بودند.

 

از آیت اللّه خادمى احوالپرسى كردم و گفتم : با هم بودن شما یك آیت اللّه و آقاى حاج شیخ عباس قمى یك محدث و حاج شیخ عبدالجواد روضه خوان، چه مناسبتى دارد كه با یكدیگر یك جا قرار گرفته اید؟

جواب دادند: ما همگى مداومت به زیارت عاشورا داشتیم و در مقدار خواندن زیارت عاشورا مثل هم بودیم.

 

 كرامات الحسینیه: (على میر خلف زاده) ج2

 

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت




 اموری که باید برای آنها وضو گرفت

وضو برای شش چیز واجب است:

١ـ نماز واجب (غیر از نماز میّت)

٢ـ سجده و تشهّد فراموش شده.

٣ـ طواف واجب (باید توجّه داشت طوافهایی که جزء حج یا عمره است طواف واجب حساب می شود هرچند اصل حج و عمره مستحب باشد).

٤ـ هرگاه نذر یا عهد کرده، یا قسم خورده که وضو بگیرد و با طهارت باشد.

٥ـ هرگاه نذر کرده جایی از بدن خود را به خطّ قرآن برساند (در صورتی که این نذر شرعاً رجحان داشته باشد مثل این که می خواهد از روی احترام خطّ قرآن را ببوسد).

٦ـ برای آب کشیدن قرآنی که نجس شده یا بیرون آوردن آن از محل آلوده، هرگاه مجبور باشد دست یا جای دیگر بدن خود را به خطّ قرآن برساند.

  تماسّ بدن با خطّ قرآن برای کسی که وضو ندارد حرام است، ولی ترجمه قرآن به زبانهای دیگر این حکم را ندارد.

  هرگاه دیوانه یا بچّه ای بدون وضو دست به خطّ قرآن می زند جلوگیری او واجب نیست، امّا اگر کاری کنند که بی احترامی به قرآن باشد باید از آنها جلوگیری کرد.

  کسی که وضو ندارد حرام است اسم خداوند متعال را که به هر زبانی نوشته شده باشد مس نماید (بنابر احتیاط واجب ) و مسّ اسم مبارک پیامبر(صلی الله علیه وآله) و ائمّه هدی(علیهم السلام) و حضرت زهرا(علیها السلام) نیز اگر هتک حرمت و بی احترامی باشد حرام است.

  مستحبّ است انسان برای این که با طهارت باشد وضو بگیرد، خواه نزدیک وقت نماز باشد یا نه و با آن وضو، می تواند نماز بخواند.

  هرگاه یقین دارد وقت، داخل شده و قصد وضوی واجب کند، بعد بفهمد وقت، داخل نشده بود، وضوی او صحیح است.

  وضو گرفتن در چند جا مستحبّ است: برای خواندن قرآن، برای نماز میّت و برای دعا و مانند آن و نیز مستحبّ است کسی که وضو دارد برای خواندن نماز، تجدید وضو کند و هرگاه به قصد یکی از این کارها وضو بگیرد تمام کارهایی را که مشروط به وضو است می تواند انجام دهد.

  

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت
1 3 4