احکام عزاداری و موسیقی

 سوال:

استفاده از آلات موسیقی مثل طبل ، سنج  ، نی  ، ارگ  و مانند آنها در خلال عزاداری چه حکمی دارد؟

 

 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:‌اگر به سبک موسیقي لهوي حرام باشد و یا موجب وهن مذهب يا مراسم عزادارى معصومين «عليهم السلام» باشد جایز نیست و در هر حال لازم است مؤمنين مراعات شؤون عزادارى معصومين «عليهم السلام» بويژه سيد و سالار شهيدان اباعبدالله الحسين «عليه السلام» را بنمايند.

✍ آیت الله فاضل : استفاده از طبل و سنج در صورتى كه به صورتی لهوی و مناسب مجالس لهو و لعب نباشد مانعى ندارد.نی اگر به صورت لهوی استفاده شود جایز نیست و استفاده از ارگ جایز نیست.

✍آیت الله مکارم شیرازی: در صورتي که آهنگ مناسب مجالس لهو و فساد نزنند، و به گونه اي نباشد که باعث ايذاء ديگران گردد جايز است ولي داخل مساجد و حسينيه ها جايز نيست.

 

✍ آیت الله شبیری زنجانی: نواختن و گوش دادن به آهنگی که نوعا مطرب باشد حرام است و در غیر این صورت ذاتا اشکالی ندارد. البته چنانچه موجب هتک حسینیه یا مسجد یا بی احترامی به مومنین یا باعث مفسده دیگری مانند ترویج فرهنگ غیر اسلامی گردد ، باید از آن اجتناب نمود.البته استفاده از آلات موسیقی زیبنده مجالس اهل بیت علیهم السلام نیست بلکه احتیاط مستحب آنستکه مطلقا از آلات موسیقی اجتناب شود.

 

آیت الله وحید: استفاده از آلات موسیقی مثل ارگ ونی وتار وغیره مطلقاً چه در عزاداری چه غیر آن حرام است ولی طبل عزا وسنج از آلات موسیقی نیست واشکالی ندارد.

 

  آیت الله سیستانی: اگر زدن آن در عزاداری هتک نباشد و نواختن به نحوی که مناسب مجالس لهو ولعب نباشد اشکال ندارد.
————


  استفتا از سایت مراجع تقلید

#احکام_عزاداری
#احکام_موسیقی
#استفاده‌از‌طبل‌ارگ‌سنج‌نی‌در‌عزاداری

 

 

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...