اگر ولایتمداری ومحبّت به ولی خدا را یکی از مهم ترین ارزش های یک فرد شیعه بدانیم که خانواده متولّی انتقال آن است ؛در راستای همان رسالتی که در جهان هستی،خالق انسانها برای آنان قرار داده است ومعمار انقلاب امام خمینی(رحمه الله علیه)نیز به خوبی آن را چنین تبیین نمودند که :«همان طور که قرآن انسان ساز است،زن نیز انسان ساز است.[1]»


زنان عهده دار مسئولیتی خطیر می باشند .اگر پایه اصلی تربیت ورشد صحیح فرد برای اجتماع را در خانواده جستجو کنیم ،زن به عنوان مربی خانواده و عوامل اصلی انتقال ارزش ها ،جایگاه ویژه ای خواهد یافت.لذا نقش انسان سازی زن در طول هستی از اصیل ترین نقش های وی بوده است ودر اهمیت آن همین بس که مفسّر عالیقدر جهان اسلام ،آیت الله جوادی عاملی می فرمایند:«هر گاه زن اصالت را به نقش های دیگری غیر از مادری و همسری دهد، از صراط مستقیم خارج است»

همچنین بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه سلام الله علیها می فرمایند:«آن گاه که زن در منزل به امور خانه وتربیت فرزند می پردازد به خدا نزدیک تر است.[2] » 

به هر حال حرکت درصراط مستقیم وتقرب زن به سوی پر وردگار جز از طریق اصالت دادن به ایفای نقش کلید ی و موثر مادری وتربیت فرزندان مقدور نمی باشد.به همین جهت مربی بزرگ قرن حاضر امام خمینی (رحمه الله علیه)، شغل اصلی زن ومهم ترین کار وی را مادری و همسری دانسته است.[3]

در طول تاریخ تشیّع،یکی از نقش های بی بدیل زنان ،دفاع از ولایت وتلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است.بالاخص در عصر غیبت که نقش مردان برای دفاع از ولایت به جهت اختناق شدید کمرنگ بوده است،زنان فّعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی نموده و دربین تمامی نقش های خود ،در حفظ فرهنگ مهدویت وتربیت نسل ولایی وانتقال این ارزش به نسل آینده وحفظ اندیشه مهدوی ،از طریق پویا سازی خانواده نقش بسیار موثر و غیر قابل انکاری داشته اند.

ادامه مطلب :

زنان شیعه با بهره گیری ازآموزه های دینی، در طول تاریخ تشیّع ،با پرداختن به اساسی ترین نقش وکارکرد زنان که همان مادری است،بلند ترین  گام ها را برای حفظ ولایت بر داشته اند. آنان با نقش آفرینی خود، ارزش ولایت وحبّ به ولی خدا را به فرزندان خود منتقل کردند وبالاخص در عصر غیبت، این مادران بودند که با فضا سازی مناسب در خانه وبا پایبندی به امام زمان خود وبا ابراز علاقه ای که به ایشان نشان می دادند ودر رابطه قلبی ومعرفتی که با حضرت داشتند،این علاقه و عاطفه را به فرزندان نیز منتقل کردند و از این طریق در حفظ و احیای این مهم کوشیدند.

واما در عصر حاضر ،تربیت انسان دیندار پویا ،کار آمد و عاشق ولایت از اهمیت وجایگاه بالایی برخور دار است.چرا که شاهد هجوم جریان شوم«ناتوی فرهنگی»هستیم که بنا دارد ازنسل جوان ما یک نسل بی هویّت و بی ریشه بسازد.

 

اینجاست که نقش مادران در دفاع از هویّت ملی ودینی وانتقال ارزش ها،بسیار پر رنگ می گردد.چرا که تمامی ارزش های دینی،اخلاقی،ملی و….دردرون خانواده است که شکل می گیرد،نهادینه می گردد وبه جامعه منتقل می شود .بالاخص ارزش های ولایتمداری ،که از جمله ارزش هایی است که دشمن نوک تیز پیکان حمله ی خود را متوجه آن نموده است ،از طریق خانواده است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می گردد.

مادران منتظر باید بدانند یکی از مسئولیت هایی که از طرف شارع مقدس بر عهده آنها گذاشته شده ،تلاش برای تربیت یک نسل ولایی است چرا که در روایات متعدد آمده است که ولایت ومودّت اهل بیت (علیه السلام)از فرایض الهی است وملاک قبول اعمال وعبادت به حساب می آید د زیارت جا معه کبیره می خوانیم: «به سبب ولایت شما،طاعت واجب پذیرفته می شودو«مود واجبه»برای شماست.»همچنین پیامبر(صلی الله علیه)به سلمان فرمودند:«مودت اهل بیت من بر هر مرد و زن با ایمان فرض و واجب است . [4]»

همچنین پیامبر (صلی الله علیه)راز ورمز رسیدن به سعادت را تمّسک به اهل بیت اعلام نمودند :«هر کس پس از من ، به خاندانم چنگ بزند وتمّسک جوید از رستگاران خواهد بود»[5]

از این رو رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله)به والدین سفارش کردند ،«فرزندانتان را با محبّت من و اهل بیت من وقرآن تربیت و تأدیب کنید.»[6]

از این رو عمده ترین نقش آفرینی های زن منتظر ،منتظر پروری است.امید است همانطور که زنان در طول تاریخ تشیّع افتخار آفرینی های زیادی در حفظ مکتب تشیع داشته اند ، در این عصر هم بتوانند با تر بیت نسل مهدی باور،دین خود را به جامعه دینی ادا نمایند.

 

مادر منتظر اگر بنا دارد که فرزند ی مهدوی باور تربیت کند،باید بداند که هر چه محبّت و دلباختگی و ارتباط قلبی او با حضرت بیشتر  باشد و این علقه دررفتار وی که فرزند شاهد آن است ،نمود عینی داشته باشد،به همان میزان می توان این محّبت و دلباختگی وعشق را به فرزند خود ،بدون آنکه نیاز به آموزش رسمی باشد،انتقال دهد .وقتی فرزند ،عشق سرشار مادر به امام زمان (عج الله تعالی و فرجه الشّریف) را مشاهده می کند و وقتی مادر فضای خانه را معطر به عطر یاد و ذکر حضرت می کند، این فضا آکنده از عشق و محبّت ،در ساختن شخصیتی محّب وعاشق نسبت به امام زمان (عج الله تعالی و فرجه الشّریف) موثر خواهد بود.

تاکید می گردد که دوران کودکی ،دوران استفاده از ابزار استدلال و منطق نیست وآنچه در این دوران اثر گذار است ،جنبه های احساس و عاطفی،آن هم بصورت عملی است.لذا مادر منتظر می بایست به اعتقادات خود ،ایمان بیاورد زیرا ایمان تلفیقی از اعتقاد قلبی و التزام عملی است .اگر مادر منتظر از انجام رفتارهای مخالف با میل ولی خد خود داری کرد و به صورت مستقیم وغیر مستقیم نشان داد که بخاطر حضور و ناظر بودن حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشّریف)از انجام این کار خود داری کرده است، باور به حضور واقعی ولی خدا در فرزند نیز به صورت جدّی تقویت می شود.

امید است که خداوند همه ما را در تربیت نسل ولایی که مهم ترین رسالت ما در عصرحاضر است یاری نموده و به زنان چنان بصیرت و آگاهی عنایت نماید که پرداختن به هیچ امری را به اندازه ی تربیت نسل صالح وشایسته و مطیع ولی خدا، اصیل واساسی ندانند و با استعانت از ذات الهی وبا تاسی به امام سجاد(علیه السلام) که فر مودند:«اللهُم اعنّی عَلی تَربیت اولادی….»[7] به تربیت نیروی انسانی جامعه مهدوی اقدام نمایند.



[1]  کتاب جایگاه و نقش زن در نظام های مختلف از دیدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری                                                                               
[2]  .دشتی ،فرهنگ سخنان حضرت فاطمه (س)،چ91،ص146وبحارالانوار ،ج43 ص92.  

                                                                                     
 [3]  .نقش زن در نظام های مختلف از دیدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری .      

                                                                                         
[4]  .نجفی،هادی،موسوعه احادیث اهل بیت،ج  1، ص234.


[5]  .خزاز قمی ،علی بن محمد،کفایه الاثر،ص23                                                                                                                                       
[6]  .خلاصه عبتات الانوار ،ج4،ص255.    

                                                                                                                                             
[7] .صحیفه ی سجادیه،دعای 25.       

                                                                                                                                                

موضوعات: اخلاقی و تربیتی, خانواده  لینک ثابت
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(1)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
3 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.7 stars
(4.7)
نظر از: یااباعبدالله الحسین (ع) [عضو] 
5 stars

لبخندی که درچهره ام می بینی

معنایش این نیست که …..

زندگی ام بی نقص است ،

بلکه یعنی قدردان داشته هایم هستم

وازخدابخاطرنعمت هایش سپاسگزار..!!

ع.م

1395/06/17 @ 18:04
نظر از: یااباعبدالله الحسین (ع) [عضو] 
5 stars

دل خوشم با غزلی تازه، همینم کافی ست
تو مرا باز رساندی به یقینم. کافی ست!

قانعم، بیشتر از این چه بخواهم از تو
گاه گاهی که کنارت بنشینم کافی ست!

گله ای نیست، من و فاصله ها همزادیم
گاهی از دور تو را خوب ببینم کافی ست

آسمانی! تو در آن گستره خورشیدی کن!
من همین قدر که گرماست زمینم کافی ست

من همین قدر که با حال و هوایت گهگاه
برگی از باغچه ی شعر بچینم کافی ست

فکر کردن به تو یعنی غزلی شورانگیز
که همین شوق مرا، خوب ترینم کافی ست

1395/06/16 @ 21:16
نظر از: رودابه رضائی [عضو] 

جالب بود
احسنت
موفق باشید

1395/06/15 @ 23:00
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 
4 stars

با سلام و احترام
ضمن تشکر مطلب شما در منتخب ها درج گردید.
جسارتا چند نکته:
مطلب ضمن محتوی غنی و مناسب، یکنواختی فرمت دارد(نه تیترها مشخص است نه نکات اصلی و نه تصویر و …) که انگیزه بازدید کننده را در مطالعه کم می کند.
اگر مطلب از منابع نامبرده تالیف شما نیست لطفا منبع اصلی را درج بفرمایید.
درج کلیدواژه ها جهت دیده شدن مطلب شما توسط موتورهای جستجو را فراموش نکنید.
عنوان به نظر کلیشه ای و تکراری است . انتخاب عنوان متفاوت، نقش موثری در بازدید از مطلب شما دارد.
موفق باشید
————
http://farakhan.kowsarblog.ir/doa

1395/06/15 @ 22:00


فرم در حال بارگذاری ...