در کلام اندیشمندان
علامه عبد الحسین امینی
.. اسلام بدون شمشير علي بن ابيطالب عليه السلام بر پاي نايستاد و لشکر شرک جز بر اثر قدرت و صولت او منهزم نگرديده است و خداي بزرگ، کعبه ي بيت الحرام را از آلودگي بت ها جز به دست او پاک نفرموده و زنگارهاي شبهه و کفر، جز به بيانات و براهين او- که در نهج البلاغه ي شريفش مندرج است- زدوده نشده است.
علامه سيد هبه الدين شهرستاني
تعجب ادبا تنها به ملاحظه ي انسجام الفاظ نهج البلاغه نيست و دهشت و تحير دانشمندان نيز به اين نيست که معاني بليغ آن به سر حد اعجاز رسيده، بلکه شگفتي و تحير آنان همه و همه در تنوع مقاصد و منظوره اي گوناگوني است که در خطبه ها و کلام آن وجود دارد و امام عليه السلام از عهده ي بيان آنها به خوبي برآمده و برتري شخصيت خويش را بر همگان آشکار کرده است.
شيخ آقا بزرگ تهراني
«بعد از انقطاع وحي الهي کتابي از نظر اعتماد مانند نهج البلاغه تدوين نشده است. کتابي که راه صحيح علم و عمل را به انسان نشان مي دهد و پرتوي از علم الهي بر آن تابيده و بوي عطر سخنان پيغمبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم از آن مي تراود.
جاحظ، اديب سخندان و سخن شناس
مي گويد: در همه كتاب ما، اگر جز اين جمله نبود، كافي بلكه كفايت بود، بهترين سخن آن است كه كم آن،تو را از بسيارش، بي نياز كند، و معني در لفظ پنهان نشده باشد بلكه ظاهر و نمودار باشد، آن گاه مي گويد: «كان الله عزّ و جلّ قد البسه من الجلاله و غشاه من نور الحكمه علي حسب نيّه صاحبه و تقوا قائله» گويا خداوند جامه‌اي ازجلالت و پرده اي از نور حكمت متناسب با نيّت پاك و تقواي گوينده اش، بر اين جمله كوتاه پوشانده است.
حنّا فاخوری
وي كه داراي درجه دكتري در فلسفه اسلامي است، تحصيلات متوسطه را در بيت المقدس به پايان رسانيد. فاخوري از مسيحيان كاتوليك و عضو جمعيت مبلغان «بولس مقدس» در لبنان است. وي كه مؤسس انستيتو زبان، هنر و علوم در لبنان است، كتابهاي درسي بسياري در زمينه الهيات مسيحي نيز تأليف كرده است.
آنتون بارا، نویسنده مسیحی لبنانی
من ضمن مطالعه دیگر منابع درباره شخصیت امام علی و دیگر کتاب‌های تاریخی درباره زندگي و زمانه ایشان، کتاب عظیم و برجسته «نهج البلاغه» را بیش از 25 بار مطالعه کردم و هر بار نکات جدیدی درباره آن یافتم. به نظرم این کتاب فلسفی‌ترین کتاب عالم است.
استاد محمّدرضا حكيمي ، نويسنده و محقّق
كلام جاودانه «نهج البلاغه »، جوششي است از سرچشمه بي انقطاع الهي ، كه به «امر رب ِّ» خود مي جوشد. اين كلام ، تقرير دوباره اي است از حقايق تجسم يافته «قرآن كريم »، و از علوم «وحي محمّدي » و شناخت هاي قرآن و تعاليم اسلامي .
علامّه محمّد باقر محمودي
من از آغاز، علاقه بسياري به نهج البلاغه داشتم و هرگاه كه غمگين مي شدم ، مطالعه اين كتاب ، آرامش روحي عجيبي به من مي داد، طوري كه تمام غم هايم را فراموش مي كردم …
علامّه محمّد تقي شوشتري
«نهج البلاغه »، كتابي است كه گويي خداوند الفاظش را به وسيله آيات كتاب آسماني (قرآن ) به گوهر آراسته است . (اين كتاب ) حاوي حكمت هايي (پر بها) همانند درّ است كه گفتارش صادق است و فرقي ميان آن دو نيست جز آنكه اين كتاب (نهج البلاغه ) فرو فرستاده نشده است .
علامّه محمّدتقي جعفري (ره ) شارح نهج البلاغه
آن روز كه نهج البلاغه علي بن ابيطالب (ع) بيطرفانه و با دقّت رسيدگي شود، از تمام مكتب هاي اجتماعي و اخلاقي و اقتصادي و فلسفي بي نياز خواهيم شد.

موضوعات: مختلف  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...