فشار قبر از حوادث سختى است كه در برخى احاديث آمده و پيامبر اسلام از آن خبر داده است. از باب نمونه:

اميرالمؤمنين عليه‏السلام در نامه‏اش به محمد بن ابى‏بكر نوشت: «اى بندگان خدا حوادث بعد از مرگ سخت‏تر از خود مرگ است. از تنگى و فشار و ظلمت و غربت در قبر برحذر باشيد. قبر در هر روز ندا مى‏كند: من خانه غربت، خانه خاك، خانه وحشت، خانه حيواناتِ آزار دهنده هستم. قبر يا باغى است از باغستان‏هاى بهشت يا گودالى است از گودال‏هاى دوزخ. هنگامى كه بنده مؤمن دفن مى‏شود زمين مى‏گويد: خوش آمدى، من قبلاً دوست داشتم روى من راه بروى. اكنون كه در اختيار من هستى خواهى ديد كه رفتار من با تو چگونه خواهد بود. آن‏گاه قبرش به مقدار ديد چشم توسعه مى‏يابد. اما شخص كافر وقتى دفن شد زمين مى‏گويد: خوش نيامدى. قبلاً كه روى من راه مى‏رفتى تو را دوست نداشتم اكنون كه در اختيار من قرار گرفتى رفتارم را با تو خواهى ديد. آن‏گاه فشارى بر او وارد مى‏سازد كه استخوان‏هايش در هم كوبيده مى‏شود. زندگى سختى كه خدا به كافران در قبر وعده داده عبارت است از اين كه نود و نه مار بزرگ را بر او مسلط مى‏كند كه گوشتش را مى‏گزند و استخوان‏هايش را در هم مى‏كوبند. اين وضع تا قيامت بر او ادامه دارد. اگر يكى از آن مارهاى عظيم در زمين بدمد گياهى بر آن نخواهد روييد. اى بندگان خدا نفوس ضعيف و جسدهاى ناز پرورده خود را از اين سختى‏ها حفظ كنيد. جسد و نفوس خودتان را از ابتلاى به گرفتارى‏هايى كه تاب تحمل آنها را نداريد نگه‏داريد، به كارهايى كه خدا دوست دارد عمل كنيد و از انجام كارهايى كه از آنها نهى كرده اجتناب نماييد.» (48)

پيامبر در علت فشار قبر سعد بن معاذ فرمود: «با همسرش تند خو و بد اخلاق بود.» (49)

رسول خدا فرمود: «فشار قبر در اثر تضييع نعمت‏ها به وجود مى‏آيد.» (50)

با توجه به اين قبيل احاديث است كه تعدادى از علما اصل مسئله سؤال قبر و عذاب يا نعمت‏هاى در قبر را يكى از اصول مسلم و قطعى اسلام مى‏دانند: مولى محسن فيض كاشانى مى‏نويسد:

سؤال در قبر و عذاب و ثواب در آن يكى از مسائل ضرورى اسلام مى‏باشد، چون در اين باره احاديث فراوانى از طريق شيعه و اهل سنت وجود دارد كه هر گونه شك و شبهه‏اى را زائل مى‏سازد. (51)

شيخ طوسى در تجريد الاعتقاد مى‏نويسد:

عذاب قبر واقع خواهد شد، چون هم امكان وقوع دارد و هم احاديث متواترى در اين باره از اهل بيت صادر شده است. (52)

شبرّ در اين مورد نوشته است:

عذابِ برزخ و ثواب آن مسئله‏اى است كه مسلمانان بر آن اجماع دارند. (53)

بنابراين در اصل سؤال و عذاب قبر نبايد ترديد كرد ولى كيفيت سؤال و عذاب نياز به بحث و بررسى دارد.

آيا انسان مرده سؤال فرشتگان را با همين گوش دنيوى مى‏شنود و با همين زبان.

همان ص ۲۱۸

بحارج۶ ص ۲۱۷

همان ص۲۲۱

محسن کاشانی علم الیقین ص۴۲۴

علامه حلی کشف المرادص۴۲۴ حق الیقین ج۲ص۶۸

بحارج۶ص۲۴۲

همان ص۲۱۴

بحارج۶ص۲۷۱.همان ص۲۸۰. معادازدیدگاه امام خمینی ص۳۰۱

 

موضوعات: مختلف  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...