فشار قبر |
... |
فشار قبر از حوادث سختى است كه در برخى احاديث آمده و پيامبر اسلام از آن خبر داده است. از باب نمونه:
اميرالمؤمنين عليهالسلام در نامهاش به محمد بن ابىبكر نوشت: «اى بندگان خدا حوادث بعد از مرگ سختتر از خود مرگ است. از تنگى و فشار و ظلمت و غربت در قبر برحذر باشيد. قبر در هر روز ندا مىكند: من خانه غربت، خانه خاك، خانه وحشت، خانه حيواناتِ آزار دهنده هستم. قبر يا باغى است از باغستانهاى بهشت يا گودالى است از گودالهاى دوزخ. هنگامى كه بنده مؤمن دفن مىشود زمين مىگويد: خوش آمدى، من قبلاً دوست داشتم روى من راه بروى. اكنون كه در اختيار من هستى خواهى ديد كه رفتار من با تو چگونه خواهد بود. آنگاه قبرش به مقدار ديد چشم توسعه مىيابد. اما شخص كافر وقتى دفن شد زمين مىگويد: خوش نيامدى. قبلاً كه روى من راه مىرفتى تو را دوست نداشتم اكنون كه در اختيار من قرار گرفتى رفتارم را با تو خواهى ديد. آنگاه فشارى بر او وارد مىسازد كه استخوانهايش در هم كوبيده مىشود. زندگى سختى كه خدا به كافران در قبر وعده داده عبارت است از اين كه نود و نه مار بزرگ را بر او مسلط مىكند كه گوشتش را مىگزند و استخوانهايش را در هم مىكوبند. اين وضع تا قيامت بر او ادامه دارد. اگر يكى از آن مارهاى عظيم در زمين بدمد گياهى بر آن نخواهد روييد. اى بندگان خدا نفوس ضعيف و جسدهاى ناز پرورده خود را از اين سختىها حفظ كنيد. جسد و نفوس خودتان را از ابتلاى به گرفتارىهايى كه تاب تحمل آنها را نداريد نگهداريد، به كارهايى كه خدا دوست دارد عمل كنيد و از انجام كارهايى كه از آنها نهى كرده اجتناب نماييد.» (48)
پيامبر در علت فشار قبر سعد بن معاذ فرمود: «با همسرش تند خو و بد اخلاق بود.» (49)
رسول خدا فرمود: «فشار قبر در اثر تضييع نعمتها به وجود مىآيد.» (50)
با توجه به اين قبيل احاديث است كه تعدادى از علما اصل مسئله سؤال قبر و عذاب يا نعمتهاى در قبر را يكى از اصول مسلم و قطعى اسلام مىدانند: مولى محسن فيض كاشانى مىنويسد:
سؤال در قبر و عذاب و ثواب در آن يكى از مسائل ضرورى اسلام مىباشد، چون در اين باره احاديث فراوانى از طريق شيعه و اهل سنت وجود دارد كه هر گونه شك و شبههاى را زائل مىسازد. (51)
شيخ طوسى در تجريد الاعتقاد مىنويسد:
عذاب قبر واقع خواهد شد، چون هم امكان وقوع دارد و هم احاديث متواترى در اين باره از اهل بيت صادر شده است. (52)
شبرّ در اين مورد نوشته است:
عذابِ برزخ و ثواب آن مسئلهاى است كه مسلمانان بر آن اجماع دارند. (53)
بنابراين در اصل سؤال و عذاب قبر نبايد ترديد كرد ولى كيفيت سؤال و عذاب نياز به بحث و بررسى دارد.
آيا انسان مرده سؤال فرشتگان را با همين گوش دنيوى مىشنود و با همين زبان.
همان ص ۲۱۸
بحارج۶ ص ۲۱۷
همان ص۲۲۱
محسن کاشانی علم الیقین ص۴۲۴
علامه حلی کشف المرادص۴۲۴ حق الیقین ج۲ص۶۸
بحارج۶ص۲۴۲
همان ص۲۱۴
بحارج۶ص۲۷۱.همان ص۲۸۰. معادازدیدگاه امام خمینی ص۳۰۱
فرم در حال بارگذاری ...