سخنانى از امام خمينى (ره)

در اين‏جا به قسمتى از سخنان امام خمينى در توصيف دوزخ و عذاب‏هاى دوزخى اشاره مى‏كنيم:

جهنم و عذاب‏هاى گوناگون عالم ملكوت و قيامت صورت‏هاى عمل و اخلاق خود توست. تو به دست خود خويشتن را دچار ذلت و زحمت كردى و مى‏كنى، تو با پاى خود به جهنم مى‏روى و به عمل خود جهنم درست مى‏كنى، جهنم نيست جز باطن عمل‏هاى ناهنجار تو، ظلمت‏ها و وحشت‏هاى برزخ و قبر و قيامت نيست جز ظل ظلمانى اخلاق فاسده بنى الانسان: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ * وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَـرّاً يَرَهُ». (1)

و مى‏فرمايد:

اين جا مال يتيم خوردى لذت بردى، خدا مى‏داند آن صورتى كه در آن عالم از آن در جهنم مى‏بينى، و آن ذلتى كه در آن‏جا نصيب توست چيست؟ اين جا بد گفتى به مردم، قلب مردم را سوزانيدى، اين سوزش قلب عباد خدا را خدا مى‏داند چه عذابى دارد، در آن دنيا، وقتى كه ديدى مى‏فهمى چه عذابى خودت براى خودت تهيه كردى. وقتى غيبت كردى صورت ملكوتى او براى تو تهيه شد، به تو رد مى‏شود، با او محشور مى‏شوى و عذاب آن را خواهى چشيد. (2)

و مى‏فرمايد:

خداى تعالى خبر مى‏دهد در كتاب منزل خود در آيه شريفه «نارُ اللّهِ المُوقَدَةُ * الَّتِى تَطَّلِـعُ عَلَى الأَفْئِدَةِ» از وصف آتشى كه ـ آتش خدا ـ استيلاى بر قلوب پيدا مى‏كند و قلوب را مى‏سوزاند، هيچ آتشى قلب سوزان نيست جز آتش الهى. تمام آتش دوزخ و عذاب قبر و قيامت و غير آنها را كه شنيدى و قياس كردى به آتش دنيا و عذاب دنيا اشتباه فهميدى، بد قياس كردى و آتش اين عالم يك امر عرضى سردى است، عذاب اين عالم خيلى سهل و آسان است، ادراك تو در اين عالم ناقص است و كوتاه است، همه آتش‏هاى اين عالم را جمع كنند روح انسان را نمى‏تواند بسوزاند، آن‏جا آتش علاوه بر اين كه جسم را مى‏سوزاند روح را مى‏سوزاند، قلب را ذوب مى‏كند فؤاد را محترق مى‏نمايد. (3)

1- معادازدیدگاه امام خمینی ص۳۰۱

2- همان ص۳۰۵

3- همان ص۳۱۵

 

موضوعات: مختلف  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...