هوش و حافظه اگر چه در موفقيت کودکان نقش دارد اما خلاقيت چيز ديگريست. خلاقيت توانايي متفاوت ديدن است. همين تفاوت در نگاه باعث مي شود انسان بهتر از پس مشکلات زندگي بر آمده و زندگي شيرين تري را تجربه نمايد.

 

براي پرورش فرزنداني خلاق بايد به چند اصل مهم توجه کرد:

 

1- نبايد کودک را بخاطر کاري که اشتباه انجام داده سرزنش کرد. کودکي که از اشتباه کردن مي ترسد خلاقيت کمتري از خود نشان مي دهد.

 

2- اجازه بدهيم کودک بعضي از کارها را به شيوه خودش انجام دهد. هيچ چيز مانند قوانين خشک و دست و پاگير والدين و ديکته کردن الگوهاي تکراري و تجربه شده به کودکان مانع پرورش خلاقيت نيست. چه اشکالي دارد که ماست خوردن با چنگال را هم امتحان کند. چاره اي نيست بايد کمي بي نظمي و کثيفي را تحمل کرد. اگر خيلي نگران خراب شدن بعضي از وسائل منزل هستيد آنها را از جلوي چشم کودک برداريد تا مجبور نباشيد دائماً کودک را از دست زدن به آنها منع کنيد. زيرا امر و نهي زياد احساس آزاد بودن را از کودک سلب مي کند و خلاقيت او را از بين مي برد.

 

3- تخيل اساس خلاقيت است. از خيال پردازي کودکان واهمه نداشته باشيد و آن را انکار نکنيد. با تخيلات کودک همراه شويد و اجازه بدهيد با خيال راحت تخيلاتش را براي شما به تصوير بکشد.

 

4- نبايد کارهاي خلاقانه و متفاوت کودک را بيش از حد تشويق کرد. تشويق زياد باعث مي شود کودک خودش را در قله پيشرفت احساس کند و انگيزه خود را براي حرکت از دست بدهد.

 

5- خودباوري را در کودک خود تقويت کنيد. به کودک اجازه اظهار نظر بدهيد. بگذاريد احساس کند نظرش براي شما مهم است. در کارهاي خانه او را مشارکت دهيد. يادمان باشد تحقير, سرزنش, امر و نهي زياد و نظارت مستقيم والدين بر جزئي ترين کارهاي فرزندان استقلال و خودباوري فرزندان را از بين مي برد.

 

6- دنيا براي کودکان مجهولات زيادي دارد پس از سوالات پي در پي آنها کلافه نشويد. پاسخ مناسب به کنجکاوي هاي کودکان از آنها شخصيتي پرسشگر و خلاق مي سازد.

 

موضوعات: مختلف  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...