▫️شب زنده دار و سحر خیز باشید▫️

  حدیث داریم که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : « اَشرافُ أُمَّتی أصحاب اللّیل » ؛ « اشراف امت من نـماز شب خـوان ها هستند . »

  در دنـیا اشـراف چـه کـسانی هستند؟ آنهایی که خانه ی دو هزار متری دارند و ریاست و ماشین چه و چه … به اینها می گویند اشراف مملکت ، اما در قیامت ، اشراف آن کسانی هستند که نماز شب خوان هستند. الان شب ها بلند است خودتان را عادت بدهید که شب ها زودتر استراحت کنید تا سحرها بلند شوید .

  البته من به غیر طلبه ها مےگویم . طلبه ها که بلند مےشوند.

 

مےگویند : در زمان قدیم استادی از شاگردش پرسید : « سحرها کی بلند می شوی ؟»

شاگرد گفت : « دوساعت مانده به اذان » استاد فرمود : « کم است ! » قدیم این طور بودند . حالا ما اگر نیم ساعت یا سه ربع پیش از اذان هم بلند شویم خوب است .《هر که سحر ندارد از خود خبر ندارد》

 

  دوش مرغی بہ صبح مےنالید ، عقل و صبرم ببرد و طاقت و هوش = مےگوید: دیشب یک مرغی هنگام سحر ناله کرد، تا او ناله کرد ، من بیهوش شدم

  یکی از دوستان مخلص را ، مگر آواز من رسید به گوش = وقتی من صیحه زدم، یکی از ڪنیانم متوجه شد و گفت : «من گمان نمےکردم که بانگ مرغی تو را چنین مدهوش کند، مرغ آنجا ناله زد و تو بیهوش شدی! چرا؟»

گفتم:

 این شرط آدمیت نیست، مرغ تسبیح گوی و من خاموش = آن مرغ در حال ناله و ذکر گفتن است، و شرط آدمیت این نیست که من خاموش باشم.

  خداوند بہ ما برای شب زنده داری توفیق بدهد و شب ها هم کمتر غذا بخوریم کہ آدم اگر شب ها بیدار نشود، از عمرش هیچ لذتی نمےبرد.

 

  منبع: ڪتاب #بدیع_الحکمة حکمت ۵ از مواعظ آیت الله مجتهدے تهرانۍ(ره)

 

موضوعات: سخن بزرگان  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...