حیوانات روح دارند یا نه؟ و وقتی می میرند بعد از مرگشان چه می شود؟

  پاسخ استاد رائفی پور:

 در مورد اینکه پرسیدند آیا حیوانات روح دارند؟ بله، ما روایتی از امام رضا(ع) داریم که می فرمایند: نه تنها حیوانات که حتی اشیا مانند سنگ هم روح دارند.

 روح الحرکت شامل حال همه مخلوقات می شود و در همه این ها هست. این امر امروزه در فیزیک اثبات شده است نمونه آن الکترون هایی که دور هسته اتم می چرخند و این امر در همه اشیا ساری و جاری است. این حرکت هم به اذن خداست.

 بعد از آن روح الحیات است.
سنگ حیات ندارد ولی حرکت دارد.
روح الحیات از گیاه شروع می شود.

 بعد از آن روح الشهوت است که شامل حال حیوانات هم می شود.
پس حیوانات هم روحی دارند به نام روح الشهوت.
غریزه دارند، غذا می خورند، جفت گیری میکنند، زاد و ولد می کنند و بر این مبنا زنده اند و نسل خودشان را ادامه می دهند. این حس، تایید شده از سمت خداوند است و خدا در وجودشان گذاشته است. خدا میفرماید ما به زنبور عسل وحی می کنیم که این طور خانه ات را بساز.این بر مبنای غریزه اش است.

 مرحله بعد روح الایمان است. یعنی مؤمنین به روح الایمان تأیید می شوند. انسان غیر مؤمن با حیوان هیچ فرقی ندارد. مثل حیوان زندگی می کند؛ حیوان باهوشی که از ابزار هم استفاده می کند و حتی بخاطر استفاده از ابزار و دانشش، گاهی از حیوان هم بدتر است. اولئک کالانعام بل هم اضل. بمب اتم می سازد و 25000 نفر را یک جا می کشد.

 مرحله بعد روح الیقین است که ویژه یکسری از مؤمنین است و مرحله بعد روح المطهره که امام رضا(ع) می فرمایند این روح ویژه ما چهارده معصوم است و حتی بقیه انبیای الهی هم آن را ندارند.
پس آخرین روح قبل از روح المطهره، روح الیقین است.

 روایتی از امام حسین(ع) داریم که می فرمایند: منتظران امام زمان در زمان غیبتش تأیید شده به روح الیقین اند. یعنی مقام بسیار بسیار بالایی دارند.

 پیامبر نیز می فرمایند: منتظران مهدی مانند پنجاه یا هفتاد شهید جنگ بدر و احد اند. شهدای جنگ بدر مقام بسیار بالایی دارند.
هرجا در اسلام میخواستند مقام کسی را مثال بزنند، با شهید جنگ بدر مقایسه می کردند و مبنا بوده است. در زیارت نامه حضرت عباس هم می گویند تو مثل بدریونی.شهدای بدر واقعا خالص بوده اند. حضرت زهرا بعد از ثقیفه به سراغ شهدای جنگ بدر می رود چون خیلی خالص بوده اند.

 منتظر مهدی(عج) هم تایید شده به روح الیقین است و هم مانند پنجاه یا هفتاد شهید جنگ بدر و احد است. چون او به غیب ایمان دارد. نه خدایی دیده، نه پیامبری و نه امامی و به نوشته و کتابی که با عقل خود رجوع کرده، ایمان آورده است. پس ارزش بسیار بالایی دارد.
مقام سلمان چیست؟ منا اهل البیت. یعنی متصل به اهل بیت است. کسی ندیده دراین همه جرم و گناه دل خودش را صاف نگه دارد، واقعا ارزش دارد.

موضوعات: سخن بزرگان  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...