محبت به والدین از دو جنبه می تواند مؤثر باشد هم رفتار و هم گفتار. رفتار، بیشتر به محبت، احساس و عاطفه فرزند به والدین صورت می گیرد و گفتار نیز در برخورد فرزندان با والدین و خطاب قرار دادن آنها بروز پیدا می کند.

 

آنچه در این قسمت می خوانید، محبت گفتاری و رفتاری حضرت زهرا (سلام الله علیها) با پیامبر است.

 

الف- محبت در گفتار

کمال ادب و تواضع   

 

فاطمه (سلام الله عليها) فرمود : وقتی بر پیامبر (صلي الله عليه وآله) آیه 63 سوره نور  نازل شد، هیبت پیامبر (صلي الله عليه وآله) مرا گرفت، به طوری که نتوانستم به او «یا ابة» بگویم بلکه با واژه «یا رسول الله» او را مورد خطاب قرار می دادم. پدر از من روی گرداند. چند بار به همین ترتیب وی را صدا زدم و او جوابی نداد. سپس فرمود: دخترم این آیه درباره تو و خاندان تو نازل نشده است، تو از منی و من از تو هستم. این آیه درباره اهل جفا و تکبر و کسانی که فخر می ورزند، نازل شده است. تو «یا ابة» بگو. چون برای قلب من محبوب¬تر و برای پروردگار رضایت بخش تر است. 

 

 نکات:

 

1- برخورد دختران امروز بايد متواضعانه و در كمال ادب و متانت باشد و به قول خداوند متعال، حتی از گفتن کلمه «اُف» در جواب آنان نیز باید پرهیز نمود.

 

2- صمیمیت زیاد بین فرزندان و والدین مانع از احترام گذاشتن به آنها نیست، بلکه هر چه رابطه پدر یا مادر با فرزند بسيار عاطفي و با محبت باشد، احترام گذاشتن به والدین جای خود باقی است.

 

3-يكي از راه هاي احترام، رعايت ادب در صدازدن والدين است. مؤمن نباید هرگز پدر یا مادر را با نام کوچک آنها  صدا بزند، بلكه در نهايت  صميميت و ادب باید بهترین لفظ ها جايگزين اسم شود

 

 

موضوعات: مختلف  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...