آیا این امکان که اسلام فرضیه سیر تکامل را صحیح تلقی نموده باشد وجود دارد؟

 

 پاسخ اجمالی

 

 برخی معتقدند که نظریه ی تکاملی داروین که تبیین خاصی از نظم موجود در مخلوقات ارائه می­ دهد، دیدگاه توحیدی را زیر سؤال می­ برد و لازم نیست دیگر برای نظم موجود در مخلوقات ناظمی حکیم، دانا و با شعور فرض کنیم.

 

 این نظریه به چند دلیل پذیرفتنی نیست.

 

 یک. نظریه ی داروین چیزی جز این را بیان نمی ­کند که موجودات زنده ی پیچیده ­تر، از موجودات زنده ی ساده ­تر حاصل شده­ اند. اما در مورد منشأ موجودات ساده چیزی بیان نمی­ کند.

 

 دو. اگر درستی نظریه ی داروین اثبات شود، باز هم این نظریه نمی ­تواند نظریه ی وجود ناظمی الاهی را باطل کند؛

 

 به دلیل این که طرفداران نظریه ی ناظم الاهی دراین صورت می توانند جواب دهند که چنین ناظم حکیم و علیمی برای خلق جهان و موجودات پیچیده ی آن، طرح بلند مدت داشته است و باید موجودات پیچیده به تدریج و در طی یک فرایند تکاملی به وجود می­ آمدند.

 

 سه. ازسوی دیگر دیدگاه داروین فقط یک فرضیه ی به اثبات نرسیده است و مخالفان زیادی دارد و با بسیاری از نظریات علمی هم سازگار نیست.

 

 بنابر این به اعتقاد ما، نظریه ی تکامل انواع که در مورد خلقت آدم ابوالبشر مورد تأیید قرآن نیست، بر فرض پذیرش، منافاتی با برهان نظم ندارد.

 

 

موضوعات: مختلف  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...