#تفسیر_کوتاه
#سوره_بقره
#صفحه_۲۹
__________________

أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الْصِّيَامِ الْرَّفَثُ إِلَى‏ نِسَآئِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَ أَنْتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ فَالْآنَ بَشِرُوهُنَّ وَابْتَغُواْ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ كُلُواْ واشْرَبُواْ حَتَّى‏ يَتَبَيَّنَ لَكُمْ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الْصِّيَامَ إِلَى الَّيْلِ وَلاَ تُبَشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عَكِفُونَ فِى الْمَسَجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ ءَايَتِهِ لِلْنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ‏{۱۸۷}

در شب‏هاى روزه(ماه رمضان)، آمیزش با همسرانتان براى شما حلال شد، آنها براى شما(همچون) لباسند و شما براى آنها(همچون) لباس. خداوند مى ‏دانست كه شما به خود خیانت مى ‏كردید(و آمیزش را كه ممنوع بود، بعضاً انجام مى‏ دادید) پس توبه شما را پذیرفت و از شما درگذشت. اكنون (مى ‏توانید) با آنها همبستر شوید و آنچه را خداوند بر شما مقرّر فرموده، طلب كنید. و بخورید و بیاشامید تا رشته سفید از رشته سیاه(شب) براى شما آشكار گردد. سپس روزه را تا شب به اتمام رسانید. و در حالى كه معتكف در مساجد هستید، با زنان آمیزش نكنید. این حدود و احكام الهى است پس(به قصد تجاوز و گناه) به آن نزدیك نشوید. خداوند این چنین آیات خود را براى مردم، روشن مى ‏سازد، باشد كه پرهیزگار گردند.(۱۸۷)
__________________

 در آغاز اسلام، در شب و روز ماه رمضان، آمیزش با همسر ممنوع بود و همچنین در ساعت معیّنى از شب مى ‏توانستند افطار كنند و اگر خوابش مى‏ گرفت بعد از بیدارى حقّ غذا خوردن نداشت. برخى مسلمانان علیرغم ممنوع بودن آمیزش جنسى این كار را انجام مى ‏دادند.

 اعتكاف، به معناى بریدن از دنیا و پناهنده شدن به خداست.

 در تشبیه همسر به لباس، نكات و لطایف بسیارى نهفته است:
لباس باید در طرح و رنگ و جنس مناسب انسان باشد، همسر نیز باید كفو انسان و متناسب با فكر و فرهنگ و شخصیّت انسان باشد.
لباس مایه‏ ى زینت و آرامش است، همسر و فرزند نیز مایه‏ ى زینت و آرامش خانواده ‏اند.
لباس عیوب انسان را مى‏ پوشاند، هر یك از زن و مرد نیز باید عیوب و نارسایى‏ هاى یكدیگر را بپوشانند.
لباس انسان را از سرما و گرما حفظ مى‏ كند، وجود همسر نیز كانون خانواده را گرم و زندگى را از سردى مى ‏رهاند.
دورى از لباس، مایه ‏ى رسوایى است، دورى از ازدواج و همسر نیز سبب انحراف و رسوایى انسان مى ‏گردد.
در هواى سرد لباس ضخیم و در هواى گرم لباس نازك استفاده مى ‏شود، هر یك از دو همسر نیز باید اخلاق و رفتار خود را متناسب با نیاز روحى طرف مقابل تنظیم كند؛ اگر مرد عصبانى است، زن با لطافت با او برخورد كند و اگر زن خسته است، مرد با او مدارا كند.
انسان باید لباس خود را از آلودگى حفظ كند، هر یك از دو همسر نیز باید دیگرى را از آلوده شدن به گناه حفظ نماید.

 تفسیر نور

 

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...